Кариерен семинар „Как да изберем правилния работодател и да го накараме да ни наеме”

343035284 1284168242185702 2729445681831101253 n„Първо, направете си план за личностно развитие, когато тръгнете да си търсите работа” – се обърна към студентите участници в обучението „Как да изберем правилния работодател и да го накараме да ни наеме” - правила и съвети при търсене и кандидатстване за стаж и работа, лекторът Пенко Атанасов, директор на Центъра за подкрепа на личностно развитие „Кариерно ориентиране – Габрово”. Центърът, заедно с Университетския кариерен център, организираха това обучение на 3 май 2023 година, когато в 13 часа в зала 3311 на Ректората на ТУ – Габрово дойдоха студенти, заинтересувани от своето професионално развитие и начините, които най-лесно ще ги изведат до кариерните нива.

Обучението откри доц. Доброслав Данков, Директор на Университетския кариерен център, който припомни един от принципите при кандидатстване за работа: „Колкото и да знаете, колкото и добри инженери да сте, ако не се представите на интервюто така че да впечатлите работодателя, вероятността да успеете намалява. Днес г-н Атанасов ще ви обясни важните неща при кандидатстване за работа” – каза доц. Данков.

Лекцията на г-н Атанасов включи два раздела:

І. Играчи - посредници на пазара на труда или как да открием подходящи за нас позиции.

ІІ. Кандидатстване за работа - етапи на подбор на кандидатите или какви документи ще ни осигурят предимство и как да се подготвим за интервюто за работа.

„Първото в личностния план за развитие е да имате някакви дългосрочни цели, които отговарят на въпроса: къде искам да бъде след известен период от време – 5-10, а в най-добрия случай поне 20 години напред. Защо 5 години? Защото, когато отидете на интервю за работа много често задават въпроса: „Как се виждате след 5 години?” За да отговорите на този въпрос трябва да имате някакъв ясен план, макар че никой работодател да не очаква детайли. Той по-скоро се интересува какъв е вашият ангажимент към собственото ви бъдеще.  

Кои са качествата, които ще ви помогнат да стигнете дотам? - Отговорност, Гъвкавост, Адаптивност, Самостоятелност, Желание за развитие.

Трябва да знаете кои са ви слабите страни. Защото тогава ще се научите да излизате от ситуация, в която тези слабости могат да си проличат. От друга страна – можете да поработите върху тези слабости, да ги подобрите, да ги нулирате или да ги превърнете в положителни.

Кои са хората, които могат да ви помагат? Подкрепа означава до вас винаги да има хора, които да казват: „Ти си супер, ще се справиш!” Съветвам ви да си намерите човек, който е готов да ви води и показва всичко, за да успеете.

Голямата цел трябва да започва от някаква по-малка, която изглежда достижима.

В плана за развитие трябва да има списък с критериите, на които искате вашият работодател да отговаря – каква да е фирмата – българска или с чуждо участие, какви заплати дава, какви са условията на труд, подкрепя ли специалистите си да учат, дава ли стажове, възможностите за израстване. Написани, тези неща се наричат визуализация. С нея ще добиете много по-ясна картина и ориентация на правилното място ли сте или не сте. Написаното помага да осъзнаете ситуацията на много по-високо ниво.

Много е важно, първо да проучите фирмите, в които кандидатствате за работа.”